Wil je de communicatie verbeteren in je relatie? We denken vaak dat communiceren vanzelf gaat. Hoe wij communiceren wordt sterk bepaald door ons verleden, door wat we thuis gezien en gehoord hebben. De meeste mensen hebben niet het geluk op te groeien in een gezin met geduldige, welbespraakte ouders. Daarom communiceert een grote groep volwassenen zodanig dat ze vaak onbedoeld anderen kwetsen, vernederen of bekritiseren. Daarom hieronder een aantal communicatie tips zodat je vanaf nu de communicatie kunt verbeteren in je relatie.

 

Communicatie verbeteren: Goed luisteren

  • Haal diep adem, ontspan je buik en leun een beetje achterover, zodat je in een open stemming komt waarin je niet direct hoeft te reageren. Blijf gericht op ademhalen en ontspannen.
  • Luister met de intentie om de wereld van je partner te betreden en te leren kennen. Wees niet belerend, ga niet analyseren, val niet in de rede, draag geen oplossingen aan en verdedig jezelf niet.
  • Wees alert op elke innerlijke wens of impuls om er bovenop te springen, adviezen te geven, pijn te verzachten of over jezelf te gaan praten.
    Als je iets wilt zeggen, check dan je beweegredenen. Zit er een oordeel of ongemakkelijk gevoel achter? Ben je erop gericht de zorgen van je partner weg te nemen of je partner op te vrolijken? Als dat zo is, wacht dan nog even met je reactie. Houd je in. Als je iets in je opkomst dat vrij is van een oordeel of bedoeld is om je partner te veranderen, zeg het dan.
  • Laat merken dat je luistert. Soms is het al genoeg om stilletjes te luisteren, maar bevestiging en een knikje werken ook goed.
    Als een gesprek vastloopt of als het je te veel wordt, kun je dat gewoon zeggen. Dat waarheid mag altijd gezegd worden, maar doe dat wel op een vriendelijke manier.

Communicatie verbeteren: Goed spreken

  • Adem in, adem uit, ontspan je schouders en ga met je aandacht naar je buik. Zodat je woorden gespreken worden vanuit je midden. Praat niet met ingehouden adem. Vaak halen mensen eerst diep adem en beginnen ze dan heel snel te praten, alsof ze alles eruit willen gooien voordat iemand hen stopt. Dat is niet nodig. Als je ontspannen spreekt, krijg je vanzelf de aandacht die je wilt.
  • Vermijd een overmaat aan details. Kom tot de kern van je verhaal. Uitgebreide achtergrondinformatie, of details die betrekking hebben op andere mensen, verdoezelen vaak de essentie van je ervaring. Bedenk dat voor degene die luistert het meestal niet zo interessant is om uitvoerige verhalen te horen over onbekende mensen.
  • Let op het energieniveau van het gesprek. Als de energie inzakt, stop dan even met spreken en ga met je aandacht naar wat je ervaart. Benoem wat er gebeurt, pauzeer even en ga dan weer rustig verder.
  • Weet wanneer het tijd is om het gesprek te beëindigen. Rek het gesprek niet op, houd je gesprekpartner niet onnodig aan het gespreks-lijntje.

De meest gemaakte communicatiefouten

  • Niet goed luisteren
  • Verwijten uiten in plaats van wensen
  • Generaliseren: nooit, altijd, niets en alles.
  • Het hebben over de persoon in plaats van over het gedrag
  • Oude koeien uit de sloot halen

Ben jij of is je partner vreemdgegaan? En is er nu chaos, ruzie en onzekerheid?

Wanneer je aan de slag gaat met dit werkboek weet ik zeker dat het je helpt rust te creëren in je hoofd en in jullie leven. Je begrijpt wat er met jullie gebeurd en hoe jullie een keuze kunnen maken hoe jullie verder gaan na vreemdgaan. Schrijf je nu in en ontvang het werkboek “Rust in de chaos na vreemdgaan” helemaal gratis in je mailbox. Veel succes!

Je hebt je met succes ingeschreven!